Dzisiaj jest 26 Kwietnia 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Rusza modernizacja linii kolejowej E30

Dodano: 22 lutego 2018

Modernizacja linii E30 na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia zapowiada lepsze podróże. Wymiana torów, urządzeń sterowania i sieci trakcyjnej oraz przebudowa stacji i przystanków, zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży.

 

Na stacji Jaworzno Szczakowa trwają prace związane z przebudową peronów (nr 2 i nr 3) i obiektów inżynieryjnych. Perony zostaną podwyższone, co znacznie ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z  pociągów oraz będą  dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście na perony zapewni przebudowywane przejście pod torami. Zostanie  wyposażone w 2 windy (od strony miasta i na peron 2). Ponadto na peronach zostaną zamontowane nowe 200 m wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Będzie nowe nagłośnienie i wizualna informacja dla podróżnych. Stacja w Jaworznie Szczakowej  oraz przystanki osobowe w Jaworznie Ciężkowicach i Balinie będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Nowe i przebudowywane obiekty inżynieryjne

Na stacji w Jaworznie Szczakowej powstaje lokalne centrum sterowania. Na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia kontynuowane są  prace przy budowie wiaduktów drogowych w ciągu ul. Bukowskiej i Mroczka ( Jaworzno ) oraz w Balinie. Wiadukty zastąpią przejazdy kolejowo – drogowe.

Na stacji Jaworzno Ciężkowice postępuje budowa przejścia pod torami oraz nowego peronu, a na przystanku Balin kładki dla pieszych. Prace na tym odcinku obejmują 33 obiekty inżynieryjne, w tym 5 przepustów ekologicznych tworzących system przejść dla płazów.

Prace między stacjami Jaworzno Szczakowa – Trzebinia ruszyły w czerwcu 2017 r. 

Szybsza i sprawniejsza podróż do Krakowa

Efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie poprawa komfortu i bezpieczeństwa obsługi podróżnych na stacji Jaworzno Szczakowa oraz na przystankach osobowych w Jaworznie Ciężkowicach i w Balinie.

Zwiększy się także przepustowość linii a dostosowanie jej do prędkości 160 km/h znacznie skróci czas przejazdu na trasie Katowice – Kraków. Zakończenie prac na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia  planowane jest w I kwartale 2019 r. Koszt modernizacji odcinka to 296 milionów złotych netto.

Na linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich prac planowane jest w czerwcu 2020 r. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę. Wartość projektu Katowice –Kraków to ok. 2,0 mld złotych netto. Projekt na linii E30 Katowice – Kraków realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.

Czytaj również